Háthoz megy a gazdaságtudomány!

A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar oktatói az alább felsorolt témákban örömmel tartanak előadást középiskolákban, akár az adott területekhez kacsolódó tanórán, osztályfőnöki órán, diáknapon, pályaorientációs napon vagy órarenden kívüli foglalkozás keretében.

Az előadások online meghallgatására is biztosítunk lehetőséget.

Kérjük, hogy amennyiben valamelyik előadás felkeltette érdeklődésüket, jelezzék az ivan.katalin@gtk.uni-pannon.hu e-mail címen, vagy a 88/624-860 telefonszámon!

Előadás címeElőadóMiről szól?
1. ÚJ! Zöld út a körforgáshozDr. Fehérvölgyi Beáta/
Dr. Tobak Júlia/
Németh Eszter
Tudtad, hogy lehet kávéból nyomdafestéket készíteni? Mennyi olyan ruhád van otthon, amit nem is hordasz? Érdekel, hogyan változtathatnál ezen? Tudtad, hogy Amszterdam 2050-re 100%-ban átáll a körforgásos gazdálkodásra?
Fenntarthatóság, újrahasznosítás, szelektív szemétgyűjtés, megújuló energiahordozók, ökológiai lábnyom, körforgásos gazdaság… Manapság egyre “divatosabb” fogalmak. Ugye, Neked is ismerősek?
Ha érdekel a környezet, a társadalom és lakóhelyed jövője, akkor hallgasd meg az előadást, amelyen betekintést nyerhetsz a körforgásos gazdaság témakörébe!
2. ÚJ! COVID-19 járvány és a szálloda szektorDr. Gyurácz-Németh PetraKíváncsi vagy, hogyan érinti a COVID-19 járvány a szálloda szektort? Milyen intézkedéseket kellett a szállodáknak megtenniük? Mivel foglalkoztak a karantén idején? Egy biztos, semmiképpen sem unatkoztak! Hallgasd meg az előadást, és tudj meg többet!
3. Utazási trendek a 21. századbanDr. Lőrincz Katalin- Mi az a digitális méregtelenítés, érdemes-e már most feliratkozni az űrturizmus listára?
- Hová utaznak ma a Földön a legtöbben, s kik a legmobilabb emberek a világban?
- Lehet-e fenntartható vagy lassú a turizmus?
- Miért tiltakoznak a helyiek a tömegturizmus vagy az Airbnb ellen?
Az előadás a globális trendekről szól, érintve a demográfia, a mobilitás, a fogyasztási kultúra, az életminőség, a digitális technológia vagy az ökológia kérdését.
4. SMART és ZÖLD: avagy kérdések és jó gyakorlatok a fenntartható turizmusrólDr. Lőrincz Katalin- Hogyan lehet fenntartható egy fesztivál Magyarországon?
- Hogyan fejlesszük a látnivalókat, népszerű úti célokat annak érdekében, hogy a különleges világörökségek vagy a nemzeti parkok unokáink számára is látogathatóak legyenek?
- S ami még fontosabb: mit tehetsz Te a közös jövőért?
5. Sötét turizmusDr. Papp ZsófiaBörtönök, temetők, nyomornegyedek, melyek megtekintéséért a turista útra kél.
6. 2 oldal, ami meghatározhatja a jövődet – Mi kerüljön az önéletrajzodba és a motivációs leveledbe?Biermann MargitMár középiskolásként is előfordul, hogy egy-egy pályázathoz vagy diákmunkához önéletrajzot vagy motivációs levelet kérnek a jelentkezőktől. Milyen legyen a tartalma és a külalakja ennek a két dokumentumnak, hogy felkeltsük vele a címzett figyelmét?
7. Különleges szállodák a világbanDr. Gyurácz-Németh PetraA jégszállodáktól a butikhotelekig, avagy különleges szállodák a világ körül.
8. Mihez kell az utazási iroda? - Kell még utazási iroda?Dr. Papp ZsófiaNapjainkban egyre nagyobb teret nyernek az online foglalási rendszerek, ezért egyre több utazó maga szervezi az utazását. Az előadás arról szól, hogy miért van (és lesz) mégis szükség utazásszervezőkre.
9. Fogyasztjuk vagy elfogyasztjuk? -Fenntarthatóság a hazai gyógyszállodákbanStrack FlóriánA fenntartható fejlődés minden gazdasági ágazat számára komoly kihívást jelent. A turizmusban azonban különösen érdekes ez a kérdés, hiszen ott nem csupán a szolgáltatókon múlik a fenntartható működés, hanem a vendégeken is. Mit jelent pontosan a fenntarthatóság és az egészségturizmus? Hogyan lehet fenntartható a turizmus? Összeegyeztethetők-e egy gyógyszálloda magas minőségű szolgáltatásai a fenntarthatóság írott és íratlan "szabályaival"? Mit tehetnek a turisták és a jövő turisztikai szakemberei a jó ügy érdekében?
10. Digitális logisztikaÉles BarnaA logisztika olyan tevékenységek együttese, amelynek feladata a megfelelő termék,megfelelő minőségben, megfelelő állapotban, a megfelelő helyen, a megfelelő időben a megfelelő felhasználónak a megfelelő költségen történő rendelkezésre állásának a biztosítása.
11. Szállodai animációDr. Papp ZsófiaNem, itt nem rajzfilmkészítésről van szó, hanem programszervezésről a szállóvendégek számára a szállodán belül.
12. EKF2023 programok az ötlettől a kidolgozásig - Milyen lesz tanulni és élni Európa Kulturális Fővárosában?Dr. Kővári EditVeszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa 2023-ban. A cím elnyeréséért Veszprém a Balaton régióval közösen pályázott és olyan nagyszerű programokat álmodott és valósíthat meg, melyekkel valóban Európa kulturális fókuszába kerülhet. De vajon milyen lesz az élet Európa Kulturális Fővárosában?
13. A világ és aMI mögötte van - a mesterséges intelligencia jelene és jövőjeDr. Obermayer NóraAz Ipar 4.0 alapját képező Mesterséges Intelligencia technológiák alkalmazására a mindennapi életben már számos példa és sikertörténet van. Az előadás során bemutatásra kerül több terület, amely jól szemlélteti a lehetséges felhasználások sokszínűségét.
14. Az iszlám és emlékezete - egy kis vallás és még több tudományCsizmadiáné Dr. Czuppon ViktóriaUtazás keletre. Útitársunk és vezetőnk Germanus Gyula, világszerte ismert magyar orientológus és irodalomtörténész.
15. Ember és környezet - a társadalmi-gazdasági tér változásaiCsizmadiáné Dr. Czuppon ViktóriaKlímaváltozás, glaciálisok és interglaciálisok. Mit hoz nekünk a holocén?
16. Területi elemzések alapfokonCsizmadiáné Dr. Czuppon ViktóriaElemzési módszerek és azok eredményeinek alkalmazása a gyakorlatban.
17. Celeb marketing - hogyan lesznek még híresebbek a híresekVarga-Toldi KatalinÉn-marketing, a celebvilág és a marketing kapcsolata, influencer marketing (Instagram, Facebook és egyéb közösségi oldalak használata a celebek által), az önreklám, saját márka (pl. saját divatmárkák) és a közösségi média kapcsolata.
18. Csere-bere fogadom, többet vissza nem adomA Nemzetközi Gazdaságtan Intézeti Tanszék oktatóiBújjunk bele egy amerikai, egy német vagy éppen egy arab üzletember bőrébe! Nézzük meg miben hasonlítanak és különböznek! (Az interaktív óra keretein belül átbeszéljük különböző országok üzleti/kulturális szokásait, s az egészet megfűszerezzük egy kis játékkal.)
19. MultilázA Nemzetközi Gazdaságtan Intézeti Tanszék oktatóiÜdvözlünk a Facebook, McDonalds, Toyota és Google világában! Nézzük meg, hogyan váltak nemzetközivé! Mit tudnak, amit mások nem?
20. Westeros urai vs mai vezetők - A kváziközépkor tanulságai a vezetésbenSzentes Balázs"Lannister, Targaryen, Baratheon, Stark és a Tyrell küllők egy forgó kerékben. Néha ez van fölül, néha meg amaz. De valójában ugyanaz a sors vár mindannyiukra." De vajon milyen menedzser típusok a szereplők? Milyen menedzsment módszerek jelennek meg a Trónok Harcában? Előadásunkból kiderül! Rajongóknak kötelező!
21. Tudod, mi a számvitel? A Számvitel és Controlling Intézeti Tanszék oktatóiNe ijedj meg ez nem matek, a számok tengerét itt pénzben értelmezzük. A könyv olvasva, a pénz számolva jó, ez legyen a közös mottónk!
22. Fejlesztések Európai Uniós projektekkel - Európai Uniós projektek fejlesztéseDr. Fehérvölgyi BeátaAz uniós fejlesztési források olyan lehetőségeket biztosítanak a magyar településeknek, vállalatoknak, iskoláknak, különböző intézményeknek és civil szervezeteknek, amelyeket kár lenne kihagyni.
De a források megszerzéséért nagy a verseny, innovatív, kreatív ötletek, és ezek profi kidolgozása kulcsfontosságú! Ráadásul, ha nyer a projektünk, akkor szembesülünk azzal, hogy meg is kell valósítanunk mindazt, ami a tervezéskor még remek ötletnek tűnt...
Az előadásban a kreatív és megvalósítható ötletek közötti egyensúlyt keressük.
23. Helyi gazdaságfejlesztés eszközeiCsizmadiáné Dr. Czuppon ViktóriaA helyi gazdaságfejlesztés ott kezdődik, amikor a polgármester kimegy a képviselőkkel a vállalkozásokhoz, lakosokhoz, civil szervezetekhez és megkérdezi őket a fejlesztési elképzeléseikről. A kapott válaszok alapján pedig megindul a tervezés, projekt generálás.
A bemutató óra keretében a vállalkozó kedvű diákok kipróbálhatják magukat a polgármesterek, a vállalkozók szerepében. Cél, hogy egy konkrét projekt tervet készítsenek és azt elő is tudják adni. Meg kell győzniük egymást a projektek fontosságáról, valamint azok fenntarthatóságáról.
24. Pannon Pentor Program, avagy mentorálás felsőfokonDr. Kővári EditIsmerd meg a PE Gazdaságtudományi Kar egyedülálló mentorprogramját, amelynek keretében oktatói és hallgatói mentorok segítik az elsőéves hallgatók beilleszkedését az egyetemi életbe, és folyamatos támogatást nyújtanak számukra abban, hogy tanulmányaikat céljaiknak megfelelően tudják elvégezni, és hasznosítani. Mert nálunk Te vagy az első!
25. Közösségi gazdaság a turizmusbanKántor SzilviaHogyan szervezhetsz magadnak egy olcsó, de mégis tartalmas nyaralást? Ezen az előadáson a közösségi szálláshelymegosztásba és közlekedésbe nyerhetsz betekintést.
26. Fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás a szállodaiparbanHajmásy GyöngyiElőadásunkból megtudhatod, milyen környezetbarát megoldásokat alkalmaznak a szállodák.
27. A magyar vállalatok nemzetköziesedése, a külpiacra lépés formáiNeumanné Dr. Virág IldikóHogyan jelenhet meg egy magyar vállalat külföldi piacon? Előadásunkból megtudhatod.
28. Milyen lesz a jövő munkahelye?Biermann MargitLehet, hogy csak napi 4-6 órát fogok dolgozni vagy akár otthonról is végezhetem a munkám? Csúszda, darts és csocsó is lesz a munkahelyemen? Tényleg egy robot lesz a munkatársam? Mit érdemes tanulni, amire a jövőben is szükség lesz?
29. And what next? Quarter-life crisis: FOMO, JOMO, Hungary, abroad?Dr. Kővári EditWhat are your hopes and fears nowadays? Get into university or live and work abroad? Refugee/Migration ‘problems’? Dealing with social media addiction? To have a linear or horizontal career? Self-actualisation or true love? Let’s see some thought provoking facts and opinions and discuss them freely!
30. Minden reklám hazudik?Dr. Veres ZoltánIgaz vagy hamis az állítás, hogy „Minden reklám hazudik.“? Elvarázsol-e minket az AHA – HŰHA – HAHA élmény? Hol a határ? Fejtsük meg együtt!
31.
Menedzsment esetek
Szentes Balázs- Miért szárnyal a Google?
- Miért állt le az IWIW?
- Miért bővít Magyarországon az AUDI?
Ha érdekel, mi motiválja a cégeket jövőjük alakításában, válaszd ezt az előadást!
32. Siker, karrier, önmagam menedzseléseBiermann MargitHogyan lehetek sikeres a tanulásban, a munkában és a magánéletben egyaránt? Hogyan tűzzek ki célokat magam elé és hogyan valósítsam meg azokat? Hogyan alakíthatom a karrieremet?
33. Turizmus a vízpartokon, fókuszban a BalatonDr. Sulyok JuditA diákok megismerkedhetnek a vízpartok jellegzetességeivel, különös tekintettel azok rekreációs, turisztikai célú hasznosítására. Bepillantást kapnak továbbá a méltán legnépszerűbb belföldi úti cél, a Balaton mindennapjaiba, az "édesvízi mediterrán" élménybe. Tudásukat játékos formában is tesztelhetik az előadás során.
34. Utazz az egészségedért - A stressz vízben oldódikDr. Sulyok JuditFókuszban az egészségturizmus.
35. VÁLLALKOZZ, okosan!Dr. Dániel Zoltán AndrásSaját vállalkozás indítása. Ötlettől a megvalósulásig.
36. Vezetői döntésekSzentes Balázs- Make or buy?
- Stratégiai kérdések.
- Hány ember/gép kell?
Ha ezeket egy konkrét cég példáján szeretnéd megválaszolni, neked szól az előadás.