A tanszékről

Közgazdasági ismeretek oktatása a kezdetektől – 1949 óta – folyik egyetemünkön. Az önálló Közgazdaságtan tanszék azonban csak 1999. július 1-én alakult meg. A Közgazdaságtan Tanszék alapvető feladata a közgazdaságtani alap- és alkalmazott tárgyak oktatása:

Bevezetés a közgazdaságtanba, a Mikroökonómia tárgyak, Makroökonómia tárgyak, Közgazdasági elméletek története, Munkagazdaságtan, Gazdaságtörténet c. alaptárgyak oktatása;
az alaptárgyakra épülő alkalmazott mikro- illetve makroökonómiai tárgyak oktatása – mint például a Nemzetközi gazdaságtan, Verseny- és piacelméletek, Államháztartástan, Regionális gazdaságtan, Egészségügy és az oktatás gazdaságtana, Agrárgazdaságtan, Demográfia és gazdaság, Piacszabályozás, Összehasonlító gazdaságtan;
továbbá a fontos közgazdaságtani módszertani tárgyak – a kvantitatív módszerek, az ökonometria, a játékelmélet és alkalmazásai – oktatása.

A tanszék a régi egyetemi közgazdász szaknak, valamint az új Alkalmazott közgazdaságtan alapszaknak és a Közgazdasági elemző mesterszaknak a szakfelelőse.
A Közgazdaságtan Tanszék fontos szerepet játszik a Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola programjának kidolgozásában és megvalósításában. A tanszék oktatói tanítják a doktori iskola alaptárgyait. Az egyetemen levő MTA Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati Kutatócsoport vezetője a doktori iskola vezetője is egyben. Ebben a tevékenységében a Közgazdaságtan tanszék számíthat a MTA Közgazdaságtudományi Intézet támogatására.

 

 

Oktatók:

 

Tanszéki ügyintéző:Gelencser_Beata_NG1

Gelencsér Beáta
Tel.: (88) 624-872
e-mail: gelencser@gtk.uni-pannon.hu

 

 

 

 

Tehetséggondozás – a tanszéki munkába való bekapcsolódás

  • A tanszék működésében kiemelt szerepe van a tehetséggondozásnak. A tehetséges hallgatókat a tanszéken folyó oktatási, kutatási folyamatokba is bevonjuk. Diákjaink pályafutását nem csak az alapszakokon, hanem a további tanulmányok során is támogatjuk. Ennek eredménye, hogy vannak olyan korábbi hallgatóink, akik az egyetemen folytatva tanulmányaikat a mesterszintű képzésben, majd doktori képzésben, ma a tanszékünknek, illetve az MTA Közgazdaságtudományi Intézet itt működő kutató műhelyének tehetséges fiatal kollégái.
  • A hallgatók csatlakozhatnak a tanszék oktatási és kutatási tevékenységéhez, ami amellett, hogy hasznos tapasztalatszerzés, akár külön pénzbeli juttatással is járhat.
  • Tudományos Diákköri munka (TDK): alapja a kötelező tananyag elsajátításán túlmutató hallgató-tanár műhelymunka, szakmai kapcsolat, amely már az alapképzés idején lehetőséget ad a hallgatóknak az önálló alkotó tevékenységre, egy-egy tématerület és az alkalmazható kutatási módszerek, eszközök mélyebb megismerésére, a kötelezőn túlmutató új ismeretek megszerzésére. A TDK keretei között folyó tudományos tevékenység a mester és doktori képzés egyik legjobb előiskolája.
  • Szakkollégium.
  • Demonstrátori tevékenység: részvétel a tanszék oktatási feladataiban.
  • Tanszéki kutatásokban való részvétel.

 

Kutatás-fejlesztés

A tanszék kutatás-fejlesztési tevékenységét ide kattintva ismerheti meg részletesen.

A tanszék munkatársai kiterjedt tudományos kutatói és publikációs tevékenységet folytatnak. A tanszék oktatói közül többen nemzetközi ismertséget és elismerést szereztek kutatási eredményeikkel.
Az általuk kutatott témakörök: a vállalatok tulajdonosi viszonyainak és szerkezeti átalakulásának, valamint az „üzleti tudás” felhalmozásának és továbbterjedésének kérdéseitől az egészségügy-gazdaságtan alapproblémáiig, az ipar- és versenypolitikák összehasonlító vizsgálatától a munkaerőpiac tanulmányozásáig, a közgazdasági elméletek történetétől az információgazdaságig terjednek.

Munkatársaink vendégkutatói, vendégoktatói illetve rendszeres meghívottai az alábbi egyetemeknek:

  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  • Közép-európai Egyetem (Central European University), Budapest
  • Budapesti Corvinus Egyetem
  • University of Michigan Ann Arbor, USA
  • Toulon-i Egyetem, Franciaország
  • University of California, San Diego, USA
  • Toulouse-i Egyetem, Franciaország

A Közgazdaságtan Intézeti Tanszék munkatársai széles körű nemzetközi kapcsolatrendszerrel bírnak, amely felöleli a neves észak-amerikai és nyugat-európai egyetemeket, a közgazdaságtudomány nemzetközi társaságait, és a fontos nemzetközi gazdasági-pénzügyi intézményeket. A tanszék és munkatársai szoros kapcsolatokat alakítottak ki a Budapesti Corvinus Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a budapesti Közép-európai Egyetem, a CEU International Management Center, az International Business School és a Nemzetközi Bankárképző oktatóival. Emellett intenzív munkakapcsolatban állnak a Magyar Nemzeti Bank, a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, a Gazdasági Minisztérium, a különböző szakminisztériumok valamint számos állami intézmény, továbbá nagyvállalatok vezetőivel, illetve szakembereivel.

A képzési és kutatási feladatokban szorosan együttműködünk a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetével, a Közgazdaságtan Intézeti Tanszék több oktatója tagja a kutatóintézetnek és a gazdasági élet különböző területeit érintő számos közös kutatás folyik a Tanszéken. Ennek köszönhetően a hallgatók a szokásos elméleti ismeretek mellett kurrens kutatások eredményeivel, a magyar gazdasági élet sajátosságaival, egyes területek gyakorlati kérdéseivel, jelenségeivel is megismerkedhetnek.

A tanszéken levő két nagyobb kutatócsoport ill. műhely:
MTA-PE Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati Kutatócsoport: az innováció, a regionális fejlődés, a lisszaboni stratégia, a versenyképesség területein végez multidiszciplináris kutatásokat. A kutatócsoport a Pannon Egyetemen működik és a Közgazdaságtan Intézeti Tanszék több oktatója tagja.
Alkalmazott Közgazdaságtan Kutatóműhely: a közgazdaságtan két, viszonylag új területén – az információ közgazdaságtana és a szabályozás közgazdaságtana témaköreiben – végez kutatásokat.

 

Hallgatóink véleménye szakjainkról

Megkérdeztük végzett illetve jelenlegi diákjainkat, hogy mit szeretett illetve szeret a szakban. Válaszaik közül néhány:

„Mit mondjak? Gyerekkoromban megkaptam a Tőzsdejáték című társasjátékot, azóta tudom, hogy közgazdász akarok lenni. Ettől a determináltságtól eltekintve azonban megállapíthatom, hogy nagyon színvonalas az oktatás. Olyan tanári gárdát sikerült kiállítani a tanszéknek, akik méltán országos elismertségű oktatók. Továbbá, amit nagyon fontosnak tartok, hogy emberileg is nagyon jól viszonyulnak a diákokhoz, segítőkészek. Konkrétan a szakom pedig tudom, hogy az elméleti közgazdaságtan legmélyét nyújtja, így biztos vagyok benne, hogy az oklevél, amit elvégzése után kapni fogok, ér is valamit.”

„A gazdaság sok oldalával sikerült megismerkednem, jobb rálátásom nyílt a benne zajló folyamatokra.”

„A legjobb. Szimpatikus, segítőkész tanárok. Jók és érdekesek a tantervben szereplő tantárgyak.”

„Az oktatók igyekeznek bevonni a hallgatókat az előadások során, számos csoportos feladatot osztanak ki.”

„Azzal foglalkozhatok, ami érdekel, valamint a jó és felkészült oktatókat, az érdekes előadásokat.”

„Új ismeretek elsajátítása, a megszerzett tudás nagyon hasznos.”

„Jó a társaság, kiváló szakemberek az oktatók, akik segítőkészek, barátságosak, sokrétű a tananyag.”

„Kis szak, nagyobb összetartás, jó közösség.”

„Nagyrészt olyan tárgyak vannak, amik később a munkavállalás során hasznosíthatóak.”

„Nem egysíkú az oktatás, jók a választható tantárgyak, átfogó ismereteket adnak. A tanárok kiváló munkát végeznek, a csapatmunka hangsúlyos szerepet kap.”

„A jó társaságot, a hasonló gondolkodású barátokat, a sokféle érdekes tantárgyakat, a minőségi oktatást.”

„Sokféleséget, csapatmunkát, beszélgetős órákat, amik gondolkodásra ösztönöztek.”

„Kevesen vagyunk, összetartó a társaság, mi vagyunk az országban az elsők.”

„Az országban elismert, elméleties.”

„A szakomon érdekes dolgokat tanulhatok a világról, a gazdasági folyamatokról és egyéb dolgokról.”

„Tetszenek a tárgyak, amiket tanulunk, hogy teljesen más, mint amit a többi üzleti szakos hallgatók tanulnak. Meg hogy olyan kevesen vagyunk és mindenkit ismerek.”

„Alapvetően azért választottam ezt a szakot, mert szerettem gimnáziumban a matekot és közgazdász diplomával el tudnám magam képzelni például egy bank dolgozójaként.”

„Azt, hogy nem vagyunk olyan sokan így kialakult egy igazi közösségi szellem.”

„A segítőkész szaktársakat, valamint hogy megismerkedhetek a közgazdaságtan rejtelmeivel.”

„Számos ’jó fej’ oktatót megismerhettem a gazdaság működésében megbújó részletek és mozgatórugók mellett.”

„Hasznos és gyakorlatban is alkalmazható ismereteket nyújt, ezáltal jobban érthetőek a körülöttem folyó események. Lásd: jelenlegi válság.”

„Kiscsoportos oktatás, érdekes témák.”

„Azt hogy hasznos, és érdekes a gazdaság elemzése.

„Szeretem a tantárgyaimat, a csoporttársaimat. Sokszor segítünk egymáson!”

„A gazdaság egészéről kapunk egy átfogó képet, ami a mai világban igen fontos.”

„Hasznosnak tartom a tantárgyainkat. Jó dolognak tartom, hogy csak néhány alkalmazott közgazdaságtan szak van az országban.”

„Családias légkör, összetartás. Segítettük egymást, amiben csak lehetett. Az oktatók részéről is jó hozzáállást tapasztaltam: rugalmasak, segítőkészek, partnerként kezelik a hallgatókat. A szakmai színvonal bizonyos területeken kifejezetten magasnak mondható.”