Szmollár Katával, a Kutatási és innovációs menedzser szakirányú továbbképzés több mint tíz éve kutatás-fejlesztéssel foglalkozó hallgatójával beszélgettem arról, hogy ilyen szakmai múlttal vajon mi nyerte el a tetszését a képzés kapcsán, egyáltalán tud-e még a GTK újat mutatni egy ilyen tapasztalt szakembernek. Hogy tud-e? Természetesen igen, ez nem is lehet kérdés, bár bevallása alapján ezen még maga Kata is meglepődött

– Úgy tudom, hogy Kutatási és innovációs menedzser szakon tanulsz. Miért választottad ezt a képzést, mi volt a célod a képzés elvégzésével?

– Igen, a szak két féléves, az első féléven vagyunk túl. Azért keltette fel az érdeklődésemet a képzés, mert kapcsolódik a munkámhoz, ugyanis a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál dolgozom és kutatás-fejlesztéssel foglalkozom. Ez a szak erősen kapcsolódik a munkámhoz és az érdeklődési körömhöz.

Valójában a főnököm hívta fel a figyelmemet erre a képzésre, majd a tematikát megnézve rájöttem, hogy a sokéves szakmai tapasztalatom ellenére rengeteg új dolgot tudnék még tanulni a témáról. Az első löket tehát a munkahelyemről jött, de valójában én is kíváncsi voltam új dolgokra és már az első félévben sokat tanultam a kutatás-fejlesztésről, a számvitelről és a pályázatokról.

Miután az érdeklődés és az elhatározás már megvolt, képzési helyet, egyetemet kellett választanom. A Pannon Egyetemmel kapcsolatban nem volt tapasztalatom, hiszen a korábbi diplomáimat nem itt szereztem, vidéki egyetem lévén azonban már az első pillanattól szimpatikus volt számomra. Úgy vélem, hogy a vidéki egyetemeken barátságosabb a légkör. A számításom be is jött, mindenki nagyon kedves, a tanárok és a diákok is, jó csapat alakult ki.

– Mit vártál a képzéstől, teljesültek-e ezek az elvárások?

– Elvárásaim nem igazán voltak. 2009-ben fejeztem be az egyetemi tanulmányaimat, azóta kutatás-fejlesztéssel foglalkozom. Be kell vallanom, hogy pozitívan csalódtam, a képzés nagyon sok újat adott nekem, rájöttem, hogy sok olyan lába van ennek a területnek, amit eddig nem ismertem eléggé.

– Milyen ismereteket szereztél eddig a képzés során? Kérlek, emeld ki azokat, amelyek a legfontosabbak voltak a számodra!

– Az Európai Uniós K+F programokkal kapcsolatos tantárgy nagyon hasznos volt, illetve kiemelném még a projektmenedzsment tantárgyat, mert bár régebben tanultam már erről a területről, akkor még nem léteztek azok a modern számítógépes szoftverek, amiket most használunk – ezeket biztosan alkalmazni fogom a munkám során is.

Nagyon érdekel még a tárgyalástechnika, az a következő félévben lesz és úgy vélem, hogy ez szakmától függetlenül hasznos. Két tantárgy anyagát, az adózással kapcsolatos ismereteket, és az európai projektekkel kapcsolatos tudást pedig már alkalmaztam is a munkahelyemen.

– Milyen pozitívumokat említenél meg a képzéssel kapcsolatban? Szerinted mik a képzés legfőbb erősségei?

– Nagy erőssége, hogy nem kizárólag az egyetemen oktató tanárok, hanem külsős, a szakmában jártas emberek is tartanak órákat. Ők napi szinten dolgoznak a szakmában, így ismerik a legfrissebb aktualitásokat is. A tapasztalatokkal bővített szakmai ismereteik nagymértékben szélesítik a hallgatók látókörét és a K+F olyan új területeit is megismerhetjük, amelyekkel az elmúlt több, mint tíz év során még én sem találkoztam.

– Kinek ajánlanád ezt a képzést és mivel győznéd meg?

– Mindenképpen ajánlanám, akár még olyan érdeklődőknek is, akik nem ezen a területen dolgoznak, hiszen szélesedhet a látókörük és érdekesnek találhatják majd ezt a témakört is. A hivatásszerűen kutatás-fejlesztéssel foglalkozók számára is ajánlom, mert a saját példám alapján biztos vagyok abban, hogy az egyetemen nekik is tudnak újat mutatni.

– Hogyan érezted magad a PE Gazdaságtudományi Kar hallgatójaként? Ajánlanád a kart és a kar képzéseit mások számára is? Ha igen, miért?

– Igen, ajánlom, mert közgazdásznak lenni jó, sok területen lehet dolgozni, államigazgatás, bankok, termelő szektor, szinte mindenhol szükség van közgazdászokra. A karról és az oktatókról pozitív a véleményem, a félév elején megkérdezték honnan jöttünk, mit tanultunk, kinek a munkájához hogyan kapcsolódik a képzés, stb.

Nagyon furcsa volt ez a félév, hiszen a vírushelyzet miatt hagyományos módon csupán egyetlen óránk volt megtartva. Az online oktatásra való átállás viszont nagyon gördülékenyen és rugalmasan ment, sőt, még online vizsgánk is volt. Igaz, én valójában nem is nagyon bántam, hogy a járvány miatt az órák és a vizsgák online formában zajlottak, mert a kijárási korlátozások idejére Nyíregyházára költöztünk a szüleimhez, ahonnan nagyon hosszadalmas és fárasztó lett volna a Veszprémbe való bejárás.

Mindenki végig ülte még az online órákat is, látszik, hogy mindenki érdeklődik az új ismeretek iránt, sokat kérdezünk. Az oktatók hozzáállása is nagyon pozitív, mindenki nagyon alaposan felkészült, mert tudják, hogy az itt tanultak mindnyájunk munkájához fontosak. Figyelembe vették azt is, hogy ez egy posztgraduális képzés, a hallgatók ismeretei és érdeklődési köre alapján alakították a tananyagot, így azt tanulhatjuk, ami valóban érdekel minket és ami valóban hasznos számunkra. Nem sablonos a hozzáállás és nem ragaszkodnak mindenáron az előre tervezett anyaghoz, a csoport jellemzői és igényei szerint, rugalmasan alakítják azt.

Az interjút készítette: Strack Flórián


Szerezzen a kutatásfejlesztési és innovációs projektek menedzseléséhez szükséges átfogó és interdiszciplináris elméleti és módszertani ismereteket Kutatási és innovációs szakmenedzser/szakközgazdász posztgraduális képzésünkön!

További információ a képzésről itt. >>>