A HSUP egyik utolsó előadását Grancsai Erika tartotta a Pannon Köztérben Milyen a „tökéletes” projekt? címmel. A beszélgetés során tanácsokat adott, hogyan adjuk elő az ötleteinket a lehetséges befektetők számára.

Ha már kitaláltunk egy tervet vagy egy új ötletet, azon kell gondolkodnunk, hogyan valósítanánk meg. Ekkor már sokkal nehezebbnek tűnik az egész folyamat, és alábbhagyhat a kezdeti lelkesedésünk. Azonban pár egyszerű kérdés megválaszolásával fokozatosan egyre tisztább képet kaphatunk arról, hogy válhat valóra a tervünk. Fel kell mérnünk, az ötletünkre van-e vagy lesz-e igény? Talán ez az első szempont, amit figyelembe veszünk. Ezután egyre mélyebben bele kell ásni magunkat, vannak-e versenytársak, ha igen, a mi ötletünk miben tér el az övékétől? Mennyire lesz állandó a vásárlóerő? El tudjuk-e adni a terméket annak a célcsoportnak, akiket kiválasztottunk? Ezeket mind át kell gondolnunk.

A terveink előadásakor az a legfontosabb, hogy a befektető választ kapjon a legtöbb felmerülő kérdésre. Ezek például, hogy az adott új terméknek vagy szolgáltatásnak mi a célja? Milyen tulajdonságai vannak? Hogyan akarjuk eladni? Ezeket a kérdéseket mind fel kell tennünk magunknak, és meg kell rá találni a válaszokat. Amikor előadjuk a projektünket, tudnunk kell az egészet felépíteni. Mit akarunk elmondani? Mire térjünk ki? És a felmerülő, új kérdésekre is választ kell adnunk.

Ezért jó, ha a csapatban mindenki az egész projektet látja, és az ötleteivel segíti a többieket. Az előadás során felmerülhetnek olyan szituációk, amit nem gyakorolunk be, de ezeket a helyzeteket is meg kell oldanunk. A befektető látja a bemutató során, hogy mennyire látja át az előadó a teljes projektet. Fontos, hogy legyenek rövid, és hosszú távú terveink is.

Amikor ötletelünk, és még csak a szűk körben magyarázzuk el a startupunkat, fontos, hogy milyen reakciót vált ki a hallgatóságból. Hisz először próbáljuk csak felmérni, érdemes-e végiggondolni az ötletet, megfogja-e az embereket az új terv. Felmerülhetnek új gondolatok, amik akár segíthetik is a további terveinket. Fontos, hogy nyitottak legyünk mások véleményére, és pozitív dologként fogjuk fel a hozzászólásokat a témához.

Az előadás során, aki szerette volna, és voltak már konkrét tervei, előadhatta a projektjét. A bemutatója után kapott kérdéseket és tanácsokat is. Kiemelték, miben javítsanak, vagy mit gondoljanak újra, de persze a jó ötletekre is kitértek. Az előadás során fontos, hogy magabiztosnak tűnjünk. Emellett a szakmai kritikákat is el kell tudnunk fogadni, és törekedni, hogy minél jobb startupot hozzunk létre.

Nekem ennél az előadásnál még nem volt meg az ötletem, csak az irányzat, hogy milyen jellegű legyen a projektem. Viszont amikor kitaláltuk, és ötleteltem rajta, próbáltam a kérdéseket megválaszolni, amik elhangzottak ezen az előadáson. Kíváncsian várom, miket találtak ki a többiek, és melyik projektek nyerik el a befektetők tetszését.

Szerintem minden előadás nagyon jó volt, és megkönnyítette átlátni az új vállalkozások indítását. Nekem tetszett a HSUP tantárgy, a közvetlen hangulatú légkör, a határtalan elképzelések. Külön köszönöm Mészáros Péternek, hogy minden kérdésre válaszol, és segít a hallgatóknak! Aki idén nem vette fel a tárgyat, de szeretne egy jó hangulatú csapatban, új ötleteket kitalálni, annak tiszta szívből ajánlom a HSUP-t.

A beszámolót Kovács Petra, turizmus-vendéglátás felsőoktatási szakképzési szakos hallgató írta.