teva3Egy korábbi bejegyzésünkben már beszámoltunk arról, hogy a logisztikai menedzsment mesterszakos  hallgatók „Elosztási logisztika” keretében 2011. március 23-án, szakmai tanulmányi kiránduláson vettek részt a TEVA Magyarország ZRT. gödöllői logisztikai központjában. A következőkben Berki Csaba, Kertész Evelin, Knobloch Éva, Pánovics Adrienn, Tóth Norbert hallgatók élménybeszámolóját folytatásban közöljük.

Az üzem

Az üzemben automata és félautomata komissiózást alkalmaznak. Az automata rendszer bevezetésére az új központ átadása után került sor. Vonalkódos rendszert használnak az azonosításra. A gyűjtődobozokhoz pedig tartozik egy kísérőcímke, mely tartalmazza a vevő nevét, címét, melyik túrába tartozik, mikor kell szállítani neki.

Az üzem körbejárása – az egyes munkaterületek:

1. Magasraktár

11.000 raklap tárolására alkalmas, szabadtárhelyezésű. Az állványok 10-11 m magasak. Keskeny folyosós rendszerben építették ki, ami azt jelenti, hogy ha a villás targonca bent tartózkodik, akkor mellette csupán 10-15 cm-nyi hely marad szabadon. A folyosóban mágnescsík található, amelyre rááll a targonca (mintegy beigazítás, hogy jó helyre menjen), majd a folyosón belül ezen egyenesen haladva közlekedik.

A raktárt utcákra osztották fel, A-tól Z-ig elnevezve. Ezenkívül pedig zónákat alakítottak ki, amelybe több utca tartozik bele, így például T-től Z-ig tartó zónában a „keráruk” találhatóak (ezek a más gyártóktól vásárolt és szállított termékek, forgási idejük 3-4 hét). Az utcák egyébként egyirányúak, a targoncások is ennek megfelelően kapják a feladatot.

FEFO-elv alapján dolgoznak, a lejárat az elődleges szempont.

2. Bevételezési terület

Ide érkeznek az áruk, itt viszik fel a rendszerbe az adatokat. Fontos kritérium, hogy 1 raklapra csak egyféle és 1 gyártási számú termék kerülhet. Minden raklapból vesznek mintát, amelyet szemrevételezéssel ellenőriznek. A rendszerben megtalálható minden egyes termék minden paramétere (magasság, szélesség, súly, szín, állag, stb.), ezt ellenőrzik le, ha eltérést tapasztalnak, akkor megvizsgálják valóban arról a termékről van-e szó, amely a papíron szerepel. Ha igen, és mégis eltérés van, akkor újra bemérik, és az új adatokat felviszik a gépre. Minden termékre minőségbiztosítás van. Itt is alkalmaznak kísérőcímkét, amin a termék neve, lejárata szerepel, és az, hogy hol a helye a raktárban.

Maga a folyamat (lerakodás – bevételezés – kipakolás) körülbelül másfél órát vesz igénybe, utána mehet raklapra, a helyére és kiszállításra.

3. Selejtezés

A kiselejtezett termékeket veszélyes hulladékként kell kezelni, ennek megfelelően zárt kukákban tárolják őket, majd innen szállítják el és semmisíttetik meg. Minőségi hiba és lejárt szavatosság miatt kerülnek selejtezésre termékek.

A szavatossági/ lejárati időt figyelembe véve:

  • 3 hónapon belül nem adják ki a nagykereknek
  • 1 hónapon belül nem adják ki a patikáknak kórházaknak és nagykereknek (kivéve, ha biztosan tudott, hogy felhasználásra kerül, vagyis már a patikában is megrendelte a beteg, de ezen kiadáshoz gyógyszerész engedélye szükséges)
  • Az 1 hónapon belüli termékek kerülnek selejtbe.

4. Kábítószer tartalmú termékek

Ezen termékekre szigorú előírások vonatkoznak. Teljesen külön kell kezelni ezeket a többi terméktől. Ennek megfelelően, egy külön erre a célra kialakított, zárt helyen tárolják ezen termékeket. A tároló lemeze fél óráig áll ellen mindenféle behatásnak, ez idő alatt pedig a biztonsági rendszer valamely eleme érzékeli a behatolást és riaszt. A tároló körben, alul-felül teljesen zárt. Felső részén rácsozott, amely csupán csak kétujjnyi széles rácskockákból áll (ennek is biztonsági okai vannak). A tárolót 3 személy nyithatja, ők egyébként gyógyszerészek. A nyitáshoz kulcs, kód és ujjlenyomat szükséges. Amennyiben nyílik a kapu, jön a biztonsági őr és ellenőrzi, hogy ki nyitott ki.

A tároló a hatóságok felé lejelentett és általuk átvett, engedélyezett, ellenőrzésre bármikor megjelenhetnek.

5. Töltőállomások

A targoncák töltésére szolgál. Háromféle targoncát használnak. 22 darab targoncával dolgoznak az üzem területén. Minden targoncán található egy monitor, amelyen láthatják, mi a feladatuk, melyik utcába kell bemenniük, mely utcák foglaltak éppen. A targoncák 6-7 évesen cserélhetőek le.

Töltőállomásokból több található, minden targoncatípushoz külön-külön tartozik töltőállomás.

6. Nagyker-revíziós terület

Minősített gyógyszerész asszisztensek dolgoznak ezen a területen, akik a magasraktárból komissiózott termékek mindegyikét ellenőrzik.

7. Utántöltési állomás

Program alapján határozzák meg a töltési mennyiséget. A program figyelembe veszi a töltőcsatorna kapacitását, a háttértárat, a rendelést, és mindig 100%-osra töltet. Mielőtt a rendszerbe kerül a termék háromszoros ellenőrzésen/azonosításon megy át: tárhely-/láda-/termék vonalkód leolvasása.

8. Hűtőkamra terület

A korábban már említett tárolási hőmérsékletek betartása kötelező. A termék sokáig nem tartózkodhat kint. Szállítás során is gondoskodnak a megfelelő hőmérsékletről.

9. Komissiózó terület

„Szedd, ami világít!” Futószalagon érkeznek a kiszállító ládák, amelyeket meg kell pakolni a rendszer által kért termékekkel. Ha a doboz nem fér el a külső szalagon, akkor a belsőn körbe-körbe megy, amíg ki nem fér. Maximum 8-10 kört fut belül, ha ez idő alatt nem kerül ki kívülre, a szalag továbbítja a supervisorhoz, akik utánajár a problémának.

A komissiózás során három színt alkalmaznak:

  • zöld: azon termék előtt világít, amelyet be kell pakolni (a kijelzőn látható a hozzá tartozó mennyiség)
  • sárga: jelzi, hogy a dolgozó háta mögött van munka, vagyis onnan kell terméket elvennie
  • piros: ha kész a láda, minden terméket belehelyeztek, akkor ez a gomb világít (megnyomásával a doboz továbbmegy, a lámpa kialszik és kezdődik elölről egy újabb láda pakolása)

Amennyiben hiba történik, ellenőrzéskor ezt kidobja a rendszer, kivéve az alacsony súlyú (2-3 gr-os) termékek esetén, mert ezt a rendszer nem érzékeli. Ha több vagy kevesebb is van ezekből a termékekből, egyszerűen elmegy vele a doboz.

A szakképzett, állandó dolgozók óránként 500 dobozt pakolnak meg, nyári munka esetén a diákok óránkénti teljesítménye 300-350 doboz. Az itt dolgozók 2 óránként 10 perc szünetet kapnak.

10. Revízió

Végső ellenőrzésen esik át a gyűjtődobozba pakolt áru: az van-e benne, ami kell, és annyi, amennyi kell. Gyakori reklamációt benyújtó vevők dobozait külön ellenőrzik.

11. Expediálás-árukiadás

A gyűjtődobozok lezárásra kerülnek, kísérő címkével látják el őket és a futószalagon a megfelelő túraraklaphoz kerülnek. Itt raklapra teszik, majd azt az autókra, és indulhat a kiszállítás.

Köszönjük vállalati partnerünknek Szentpétery Róbert operációs vezető Úrnak, hogy lehetőséget biztosítottak hallgatóink gyakorlati ismereteinek bővítésére, valamint Dr. Szabó Lajos Tanszékvezető Úrnak, hogy lehetővé tette a hallgatók szervezett utazását, és Kékesi Ildikó emberi erőforrás szakos hallgatónak, aki a vállalati kapcsolat felvételben nyújtott segítséget.