Névtelen1 másolataSzalay Ádám a TV2 Naplójából ellátogatott a fesztiválra (képgaléria itt), ő volt az első, aki végigállta az előadást, kapott ingyen ölelést, találkozott ismerősökkel, magázódott és vitába szállt egy idős bácsival, aki szerint már Karinthy is tudott valamit, amikor irónia tárgyává tette a hírek közvetítőit.

Izgalmas koraestének néztünk elébe, hiszen a kereskedelmi televíziózás egy olyan világ, amibe az ember nehezen lát bele, de nagyon vágyik arra, hogy megismerje. Hiszen nap, mint nap milliók nézik a kereskedelmi csatornák tömegét. Szalay Ádám szerint a kulcs az érzelemre hatás, hogy nem száraz és nem kész tények vannak előttünk, hanem lehetőséget kapunk, hogy beleéljük magunkat: az árvízkárosultak szemével lássuk, milyen napokig gumicsizmában élni és tudni, hogy bármelyik pillanatban elveszthetjük minden ingóságunk, de még az ingatlanunkat is.

Ehhez képest a tévéműsorok, ahogy a Napló is, csupán számok az idősávokban. Amennyiben a Napló nézettsége 25% alatt van, a csatorna döntéshozói beleszólnak a készítésbe, ha 20% alá csökken, akkor pedig egyszerűen csak megszűntetik. A nézettség egyfajta súlyozott nézettség, amely azt jelenti, hogy az éppen tévét néző emberek millióinak bizonyos százalékát kell megkaparintania egy adott műsornak. Sokszor a siker vagy a bukás egy programigazgató egyetlen döntésén múlhat, amikor megvásárol egy Dr. House-t vagy belebukik a Hősökbe, Ádám elmesélte, akárhová tették a máshol nagysikerű sorozatot, Magyarországon az emberek nem voltak rá fogékonyak.

Hogyan szerkesztődik meg egy hírműsor? Először meg kell határozni, hogy kiknek készítjük, ez nem nehéz, ugyanis minden tévéműsor (leszámítva a gyerekadók gyermekműsorait) a 18 és 49 év közöttieknek szól. Kell egy perspektívát is választani az adott témához, ez a Naplóban általában a főhős, akivel az eset megesett. Ezenkívül fontosak a képek, a hangok és a szavak, de egy riportalany maximum 15 másodpercben beszél majd a kész anyagban. Vannak atmobreakek, a stand up, amikor a riporter azt mondja „Szalay Ádám riportját látták a TV2 Naplójában Veszprémből, az Utcazene Fesztiválról”.

Fontos minden anyagnak egyéniséget alkotni, kell találni egy fogást a valóságon! A legfontosabb mégis egy riportban maga a beharangozó, amely nem durrantja el a lényeget, hanem a lényeg előtti pillanatokat adja át a nézőnek, felcsigázva érdeklődését a téma iránt, és csak a műsor végén derül majd ki, hogy mi is történt valójában. Fontos még a szerkesztési mód, amely lehet keretes, mozaikos, lineáris, vagy keresztes, vagy bármi olyan, ami megfogja az embereket.

A TV2 Naplója még mindig népszerű, mert ma a nagy emberi drámák és a bulvár korát éljük, Szalay Ádámnak meggyőződése, hogy lassan leérkezünk a medence aljára, amit majd gyaníthatóan egy elrugaszkodás és egy szebb jövő követ majd, nemcsak a tévézésben.